Gevarieerd gezond eten? Varieer de keukens!

Gevarieerd gezond eten? Varieer de keukens!

Een veelgehoord argument om niet elke dag gezond te kunnen eten is het feit dat gezond eten snel saai wordt. Door de vaak relatief beperkte mogelijkheden binnen een specifieke keuken, ben je al snel verplicht met regelmaat hetzelfde te eten. Er zijn verschillende manieren om hier toch variatie in toe te kunnen passen. De mooiste manier om elke dag gevarieerd en gezond te kunnen eten is het eten uit diverse keukens! Het zal even duren voordat je leert koken uit de diverse keukens maar op de lange termijn zal je hier zeker geen spijt van hebben. De diverse keukens hebben allemaal zo hun eigen gezonde en unieke gerechten. Hierdoor is het mogelijk om iedere dag een compleet ander gezond maal op tafel te zetten. Doordat we in een tijd leven waarin we behoorlijk aan ons eigen huis vastgekluisterd zitten, betekent dit direct dat we over het algemeen tijd over hebben. Als je deze tijd nuttig wil besteden, kun je deze tijd gebruiken om jezelf diverse keukens eigen te maken! Zo hou je een heel waardevol iets over aan deze vervelende periode.

Gezond eten begint met mindset

Om gezond te kunnen eten dienen veel mensen als eerste de mindset te veranderen. Om gezond te koken ben je over het algemeen meer tijd kwijt dan voor een ongezond gerecht. Voor veel mensen is dit dan ook de drempel om bij het ongezonde voedsel te blijven, want het bespaard ten slotte tijd! Het stukje mindset dat hierin veranderd dient te worden is het tijdsbesef. Aan de ene kant zal het je nu iedere dag misschien een kwartier extra kosten om gezond voedsel op tafel te zetten, maar je vergroot hiermee direct je levensverwachting! Door gezond te eten zal je lichaam vanzelfsprekend vitaler worden en het daardoor langer en gezonder volhouden. Het kan natuurlijk wel voorkomen dat je je tijd nu veel meer waard vindt dan je tijd later. Echter, door gezond te eten en je lichaam gezond te houden zal de tijd later ook veel meer waard zijn doordat je nog veel langer vitaal zult zijn. Je opties wat betreft gezonder eten zijn oneindig door de enorme variatie aan mogelijkheden als het om voedsel gaat. De wereld is in de afgelopen decennia bereikbaarder en bereikbaarder geworden en daarmee ook haar keukens. Als bij wijze van vanavond een Chileens maal op tafel wilt zetten, vind je de recepten binnen enkele seconden online en kun je de benodigde producten over het algemeen verkrijgen in de supermarkt of in een toko! Een keuken waarvan misschien nog niet zo algemeen bekend is dat hij gezond kan zijn, maar dit zeker wel kan zijn is de Surinaamse keuken!

Surinaamse gerechten

Het leuke van de Surinaamse recepten is dat je invloeden van over de hele wereld hierin terugziet. Een schoolvoorbeeld van Surinaams eten is nasi. De nasi komt oorspronkelijk uit het verre Oosten maar is jaren geleden bij de Surinaamse keuken ingebracht. De nasi is in de Surinaamse keuken omarmd en middels kleine aanpassingen in het gerecht volledig eigen gemaakt. Het Surinaamse eten smaakt door het kruidengebruik totaal anders dan bijvoorbeeld de nasi die men kent uit het midden Oosten. Ditzelfde geldt overigens voor Surinaamse bami! Ook dit gerecht kent haar oorsprong in het midden Oosten en is inmiddels steevast onderdeel van de Surinaamse keuken. Dit zijn twee voorbeelden van gezonde gerechten uit de Surinaamse keuken, maar dit is nog maar het topje van de ijsberg! Een ander vrij onbekend aspect aan de Surinaamse keuken zijn de Surinaamse groenten. De Surinaamse groenten staan bekend om haar hoge voedingswaarden per gram eindproduct. Er zijn diverse Surinaamse groenten die het op ieder vlak winnen van de reguliere Nederlandse groenten op het gebied van voedingswaarden. Een andere toegankelijke manier om je Nederlandse gerecht een gezondheidsboost te geven is bijvoorbeeld het verwerken van Surinaamse groenten in dit Nederlandse gerecht!

Geef een reactie