Hoe combineer je je studie met sporten?

Hoe combineer je je studie met sporten?

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Sport
  • Bericht reacties:0 Reacties

Als student is het soms lastig om je tijd effectief in te delen. Naast dat je studie zwaar valt heb je ook nog een studentenbijbaan, sociale contacten en ga zo maar door. Het is dan ook niet gek dat het sporten er soms bij in schiet. Echter is sporten juist onwijs belangrijk voor je. Door te sporten voel je je fitter en zul je ook gedwongen worden om gezonder te eten en te leven. Dus, heb jij tijdens de laatste tentamenweek alleen maar pizza en patat gegeten, omdat dit makkelijk was? En is jouw strakke zomerlijf als sneeuw voor de zon verdwenen? Dan is het misschien een goed idee om weer te gaan sporten. Sporten en studeren blijkt namelijk een hele goede combinatie!

squat

Sporten werkt!

Je hebt vast wel eens gehoord dat sporten goed zou zijn voor je geheugen. En laten we je geruststellen, uit onderzoek blijkt inderdaad dat dit waar is. Uit onderzoek naar de effecten van sport op het geheugen is gebleken dat je, wanneer je vier uur na het studeren gaat sporten, dingen beter onthoudt. Nu denk je misschien, dat klinkt leuk, maar hier heb ik helemaal geen tijd voor. Begrijpelijk. Toch kan het geen kwaad om even een uurtje pauze te nemen en daarna te gaan sporten. Dit zorgt namelijk niet alleen voor een beter lange termijn geheugen. Je concentratie gaat er ook van omhoog!

Planning is key

Helaas weten we allemaal hoe moeilijk het is om een planning te maken en je hier ook daadwerkelijk aan te houden. Toch kan het goed zijn om een wekelijkse planning te maken. Maak een duidelijk overzicht met je studie-uren, werkuren en niet te vergeten: sporturen. De motivatie om te gaan sporten nadat je een dag hard gestudeerd hebt ligt vaak niet hoog. Echter, als je je er van te voren op hebt ingesteld, is het al een stuk gemakkelijker om te gaan.

Daarnaast kan het fijn zijn om af te spreken met een vriend of vriendin. Door samen te studeren en te sporten zorg je niet alleen voor een gezellige sfeer, maar ook voor wederzijdse motivatie. Pas wel op dat het niet té gezellig wordt. Er moet natuurlijk wel gewerkt worden!

Doseer

Leg de drempel niet te hoog voor jezelf. Een intensieve work-out kan fijn zijn, maar wanneer je deze elke dag inplant zal je motivatie al snel omlaag gaan. Het is dus belangrijk om te doseren. Geef jezelf meer rust tijdens een tentamenweek. Wanneer je het erg druk hebt met je studie heb je namelijk minder behoefte aan lange gymsessies. Zorg dan dat je genoeg pauzes neemt waarin je een stukje kan gaan wandelen of fietsen. Zo heb je toch beweging en ben je buiten voor frisse lucht. Ook dit heeft positieve effecten op zowel je concentratievermogen als je geheugen.

Geef een reactie