Het nut van supplementen voor sporters

Het nut van supplementen voor sporters

Voor de ene sport worden supplementen vaker gebruikt dan de andere. Zo zullen mensen die serieus fitnessen zeggen dat ze niet zonder supplementen kunnen, terwijl iemand die tennist misschien minder bekend is met sportsupplementen. In deze blog wordt uitgelegd wat het nut van supplementen voor sporters is en wanneer het verstandig is om supplementen te gebruiken.

De voordelen van supplementen

Om te belichten waarom supplementen geschikt zijn voor sporters, zal er gekeken worden naar de belangrijkste voordelen van sportsupplementen. Deze voordelen zijn:

  • Meer spiermassa
  • Meer kracht
  • Meer energie
  • Gezondheid

Hieronder wordt elke punt kort toegelicht en toegepast op sporters.

Meer spiermassa

Bekende supplementen die zorgen voor meer spiermassa zijn creatine en eiwitshakes. Ook BCAA’s blijken hier goed voor te werken. Dit betekent dat sportsupplementen sporters helpen met het bereiken van een fitte en gespierde lichaam, wat hun sportprestaties vaak positief zal beïnvloeden (vooral relevant voor fitness, maar ook voor andere sporten).

Meer kracht

Bepaalde (sport)supplementen geven je meer kracht. Een voorbeeld hiervan is creatine. Voor vele sporten is dit belangrijk. Zo kan een tennisser kan harder slaan, een voetballer kan een schot meer kracht geven en een fitnesser kan zwaardere gewichten tillen. Al met al dus zeer belangrijk voor de prestaties van sporters!

Meer energie

Voor sporters is energie een zeer belangrijke onderdeel van hun prestaties. Hoe meer energie iemand heeft, hoe beter/langer diegene kan presteren (dit heeft dus ook invloed op het uithoudingsvermogen). Supplementen voor energie zijn onder andere cafeïne en Vitamine C.

Gezondheid

Tot slot is je algemene gezondheid van zeer groot belang, of je nou sporter bent of niet. Als sporter zul je merken dat je beter presteert wanneer je je gezonder voelt. Daarom is het aan te raden om bepaalde supplementen te gebruiken die je gezondheid verbeteren. Dit zijn onder andere vitamines en mineralen, maar ook supplementen als visolie en bepaalde superfoods.

Wanneer supplementen gebruiken als sporter?

Wanneer je voelt dat je nog meer uit jezelf kan halen op gebied van bovenstaande punten, zou het verstandig zijn om naar bepaalde supplementen te kijken. Doe dit echter altijd in combinatie met gezonde voeding en regelmatig sporten (waarbij je ook voldoende rust hebt). Op die manier werk je namelijk optimaal aan je prestaties.

Conclusie

Sportsupplementen kunnen bijdragen aan betere prestaties en een gezonder lichaam voor sporters, vooral wanneer de supplementen worden gebruikt in combinatie met gezonde voeding, regelmatige beweging en voldoende rust. Het is daarnaast belangrijk om te begrijpen dat wat je wilt bereiken (dit kan bijvoorbeeld meer kracht zijn, maar ook een gezonder lichaam) belangrijk is bij je keuze welke supplementen je gebruikt.

Geef een reactie