Je bekijkt nu Sporten zonder sportschool? met deze gids maak je dit een succes! 

Sporten zonder sportschool? met deze gids maak je dit een succes! 

Het was uiteraard voor iedereen een uitdaging om zichzelf aan te passen aan de sluiting van de sportscholen. Sommige mensen zullen wellicht hun volledige sportieve levensstijl hebben laten vallen. Echter staat het zomerseizoen voor de deur en is dit dus het moment om het sporten weer op te pakken!  Het is veel makkelijker dan je zou denken om fit te worden en te blijven zonder extra hulp van bijvoorbeeld een sportschool. Nu is het dan ook het optimale moment om die rustige relaxte routine te doorbreken en te vervangen door een productieve thuis-sport routine. Met de tips en tricks in deze gids gaat dit helemaal goed komen! 

 Hoeveel moet ik sporten? 

Iedereen weet dat genoeg beweging van essentieel belang is voor een goede gezondheid en functionerend immuunsysteem. Zeker tegenwoordig is je immuunsysteem enorm belangrijk. Gemiddeld gezien is 30 minuten intensieve lichaamsbeweging voldoende om je gezondheid flinke boost te geven. Deze intensieve lichaamsbeweging kun je natuurlijk heel breed invullen, zo kan een halfuurtje enthousiast poetsen ook al tellen als lichaamsbeweging. Ben je nou geen fan van poetsen? gelukkig zijn er tal van opties om thuis te kunnen sporten. Ga bijvoorbeeld een lange wandeling maken of help vrienden met verhuizen. 

 Tip 1:Varieer Om het sporten effectief en leuk te houden is het belangrijk om een afwisselend trainingsschema op te stellen. Zorg er dus voor dat je niet steeds dezelfde spiergroep traint en je oefeningen voldoende afwisselt. Voor een optimaal trainingsschema is het een goed idee om zowel conditieoefeningen als spieroefeningen in te plannen. Hierdoor overbelast je je spieren niet en houdt je het trainen leuk voor jezelf. 

 

Tip 2:Stel doelen! Hoewel trainen natuurlijk erg goed is voor je is het belangrijk om ook doelen te stellen. Dit zorgt namelijk voor extra motivatie. Wat deze doelen zijn is natuurlijk persoonlijk en kun je zelf bepalen. Wanneer je tip 1 goed toepast kun je dan ook meerdere doelen voor jezelf stellen. De doelen kunnen zowel globaal zijn zoals een jaar lang elke week minimaal 4 keer sporten. Of juist specifieker zoals in een halfuur een bepaalde afstand kunnen rennen of een X aantal push of pullups achter elkaar doen. Het is uiteraard wel belangrijk om hierin realistisch te zijn en de doelen wel haalbaar te maken om demotivatie tegen te gaan. 

 Tip 3: Maak een routine Terwijl beginnen vaak lastig is kun je jezelf helpen door je sportschema consistent te houden. Hierdoor bouw je ultiem momentum op zodat je je routine veel makkelijker doorzet. Door slechts af en toe te trainen is het onmogelijk om fit te worden, begin daarom met het opstellen van een trainingsschema. Kies de dagen waarop je wil gaan sporten en plan ook de soort oefeningen die je wil gaan doen zoals bijvoorbeeld hardlopen of spiertraining. Vergeet hierbij ook niet tip 1 en 2 te implementeren! 

 Tip 4: Teamwork Je sport natuurlijk om jezelf te verbeteren, dit betekend echter niet dat je dit niet samen kan doen! Wanneer je samen met anderen gaat sporten help je elkaar naar een hoger niveau  en houdt je elkaar verantwoordelijk om geen trainingen over te slaan. Daarbuiten is het natuurlijk veel gezelliger waardoor het ook leuker wordt om te gaan sporten.  

Tip 5: Ga buiten trainen Uit onderzoek is gebleken dat buiten sporten veel meer voordelen biedt dan binnen sporten. Wanneer je hiervoor kiest heb je natuurlijk wel de afhankelijkheid van goed weer. Met het zomerseizoen voor de deur wordt het weer gelukkig steeds beter en kun je vaker buiten gaan sporten. Ook kun je het buiten sporten gebruiken als manier om je omgeving te ontdekken, zo kom je wanneer je buiten gaat hardlopen gegarandeerd plekken tegen die je nog niet kende. 

 Tip 6: slaap Wanneer je consistent traint is het belangrijk dat je niet vergeet ook voldoende slaap te krijgen. Gedurende je slaap worden je spieren gerepareerd wat essentieel is om vooruit te gaan met sporten. Verder zorgt voldoende slaap voor een daling van het cortisolniveau in je bloed. Dit zorgt er vervolgens voor dat je eetlust afneemt waardoor je dus makkelijker kan afvallen, dit is natuurlijk mooi meegenomen als afvallen een van je doelen is! Niet alleen voor training is routine belangrijk maar voor een consistente nachtrust is routine onmisbaar! probeer elke dag op ongeveer dezelfde tijd op te staan en weer naar bed te gaan. Om te achterhalen wat voor jou de optimale hoeveelheid slaap is kun je hier het beste mee gaan experimenteren. probeer bijvoorbeeld 1 week lang elke dag minimaal 7 uur slaap te krijgen, let vervolgens goed op hoe je je voelt. Probeer de week erna 8 uur te slapen.  Wanneer je goed bijhoudt hoe je je voelt gedurende de week kun je hiermee in een paar weken tijd je optimale slaaptijd achterhalen.  

 Tip 7: abonnement Gedurende het afgelopen jaar is de tijd die iedereen spendeert aan het kijken van televisie. dit heeft dan natuurlijk geen positieve impact gehad op iedereens gezondheid. ontspanning is belangrijk maar teveel op de bank zitten met een zak chips is niet goed voor je. Een goed extra zetje in je rug is dan ook om overbodige evenementen waarmee je tv kijkt op te zeggen. Zeg bijvoorbeeld je ESPN abonnement op, hierdoor ben je minder snel afgeleid en dus eerder geneigd te gaan sporten. Wil je nu niet teveel tijd kwijt zijn met het opzeggen van je ESPN abonnement? maak dan gebruik van de opzegservice van Xpendy.  Wanneer je een bestelling plaatst bij Xpendy zal er een aangetekende opzegbrief worden verzonden naar het bedrijf waar jij wil opzeggen. Je hoeft slechts je gegevens in te vullen en Xpendy doet de rest. Zodra je opzegbrief is verstuurd krijg je de track en trace code via email toegestuurd. je kan hiermee dus precies in de gaten houden wanneer je opzegging wordt bezorgd. Wanneer je opzegbrief is bezorgd heeft het bedrijf 10 dagen om je opzegging te verwerken. Je bent met de opzegservice van Xpendy dus gegarandeerd van een succesvolle opzegging. 

Geef een antwoord