Angst voor de tandarts? Zo kom je ervan af

Angst voor de tandarts? Zo kom je ervan af

Een tandarts afspraak kan voor sommige mensen niet de fijnste ervaring zijn. Sterker nog, veel mensen kijken erg tegen een tandartsbezoek op. Dat kan wellicht komen door de materialen die gebruikt worden. Als jij angst hebt om naar de tandarts te gaan, dan ben je niet de enige. In dit artikel lees je hoe je van deze angst afkomt. Zo ga je bij de volgende afspraak met een zelfverzekerd gevoel in de stoel zitten.

Kies voor een praktijk in de buurt

Om je angst voor de tandarts te onderdrukken kun je er specifiek voor kiezen om te zoeken naar een praktijk dicht bij huis. Op deze manier zit je onderweg naar je praktijk minder lang met het angstige gevoel. Ook zal je merken dat je sneller weer thuis kan zijn. Het klinkt misschien gek allemaal, maar het helpt echt. Het is daarom ook de moeite waard om te doen. Woon je bijvoorbeeld in Amsterdam, kies er dan voor om een tandartspraktijk in Amsterdam te zoeken. In grote steden is dit goed te doen, gezien het feit dat er behoorlijk veel goede praktijken zijn in de buurt. Dit is een simpele oplossing voor je angst, voordat je überhaupt een tandartspraktijk gekozen hebt.

Vertrouw je tandarts 

Je tandarts vertrouwen is erg belangrijk. Dit is dan ook de beste tip om je angst voor de tandarts te verdrijven. Een fijne tandarts zorgt ervoor dat je met een fijn gevoel de praktijk binnen kan lopen. Kies daarom voor een vaste tandarts, sommige praktijken geven namelijk aan dat je per afspraak een andere arts kan krijgen. Door een ‘band’ op te bouwen met een fijne arts weet je zeker dat het goed zit. Vraag desnoods aan kennissen of ze een vertrouwelijke tandarts hebben. Goede suggesties kunnen jou helpen een goede praktijk te vinden. 

Ademhalingsoefeningen

Een goede manier om je angst te verminderen is om te beginnen aan ademhalingsoefeningen. Dit is een methode die door veel mensen voor veel verschillende angsten uitgeoefend wordt. Het kan daadwerkelijk goed helpen, het zorgt er namelijk automatisch voor dat je minder druk voelt en dat je je meer ontspannen kunt voelen. Zit je in de wachtkamer bij je Amsterdam dental kliniek, haal dan 10 keer rustig adem met tussenpozen van 3 seconden. Herhaal dit dan net zo vaak tot je gekalmeerd bent, je zult vanzelf merken dat je ontspannen raakt.

 

 

Geef een reactie