Als zorgaanbieder wil je natuurlijk een goed organisatiesysteem waarbij de informatie van je patiënten veilig blijft. Een HKZ-certificatie is hier bijzonder goed voor geschikt. Een auditor van een externe instelling test hierbij of jouw zorginstelling voldoet aan de HKZ-normen. Het certificaat is 3 jaar geldig, waarbij ook tussentijds getoetst moet worden. Dit klinkt misschien als veel werk, maar het certificaat wat je daarvoor terugkrijgt heeft een aantal onmisbare voordelen.
1. Veiligheid en vertrouwen
Allereerst vergroot je hiermee de veiligheid van je zorginstantie. De kans op risico’s zoals een datalek van patiëntengegevens is met een HKZ Zorg & Welzijn certificering veel kleiner. Hiermee voorkom je niet alleen alle schade die een lek zou veroorzaken, maar je vergroot ook gelijk de betrouwbaarheid van jouw zorginstantie. Als klanten door de certificatie een bewijs hebben dat ze jouw instantie kunnen vertrouwen, zul je een betere naam krijgen en meer succes ervaren.
2. Succes voor je zorginstantie
Ook vanuit financiële hoek is een HKZ Zorg & Welzijn certificering dus zeer voordelig. Door de betrouwbaarheid van het certificaat en de betere zorgkwaliteit die daarbij komt kijken, zul je meer en serieuzere klanten aantrekken, die vaker tevreden zullen zijn met het resultaat. Jouw zorginstantie zal hierdoor succes ervaren. De betere organisatie en de structuur die de richtlijnen van het systeem bieden, maken jouw succes nog groter.
3. Gerichte specialisatie
Een ISO-certificering geeft jouw veel van dezelfde voordelen op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid en organisatie. Wat maakt de HKZ Zorg & Welzijn certificering dan geschikter? Dat zit zo: het HKZ-keurmerk is specifiek afgestemd op de zorg. Dit maakt het relevanter voor jouw instantie dan een gewone ISO-certificering, terwijl de ISO-eisen ook bij een HKZ-certificering worden behaald. Bovendien wordt er rekening gehouden met jouw sector binnen de zorg, dankzij een specifieke toevoeging.