Tips om succesvol af te vallen

Het is bijna weer zomer. Voor veel mensen is dit het moment dat ze willen gaan afvallen. Afvallen is tevens een van de meest populaire goede voornemens. Helaas slaagt slechts een klein percentage van de mensen met dit goede voornemen om hun doelen te behalen. Lees hier tips om wél succesvol af te halen.

 

Stel een concreet doel

Een grote fout van veel mensen is dat ze geen concreet doel stellen. Ze stellen bijvoorbeeld als doel ‘ik wil gezonder eten’. ‘Gezonder eten’ is erg abstract. Het is dan belangrijk om vast te stellen wat gezonder eten inhoudt voor jou. Voor de een kan dit betekenen elke dag groente eten en voor de ander houdt het in dat er vooral volkoren producten worden gegeten. Als je eenmaal hebt vastgesteld wat het inhoudt moet je doel nog concreter worden. Het doel moet SMART zijn. Dit betekent dat het doel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden moet zijn. Een smart doel kan dan bijvoorbeeld zijn: ‘Binnen drie weken eet ik gemiddeld 250 gram groente per dag’.

Breng je belemmeringen in kaart

Een andere oorzaak dat mensen niet slagen in het behalen van hun doelen is dat ze niet rekening houden met belemmeringen. De mens is geneigd om falen uit het verleden te vergeten. Juist door hiervan te leren kan je succesvoller worden. Denk daarom na over welke belemmeringen er kunnen zijn. Onderzoek bijvoorbeeld welke belemmeringen je in het verleden hebt gehad bij het behalen van doelen. Als je eenmaal de belemmeringen in kaart heb gebracht ga je nadenken over hoe je kunt omgaan met de belemmering. Een belemmering voor elke avond een gezonde maaltijd koken kan bijvoorbeeld tijdsgebrek zijn. Een oplossing hiervoor kan zijn om te mealpreppen.

Meten is weten

Door goed inzicht te hebben in je prestaties kan de kans op slagen verhoogd worden. Dit komt, doordat je hierdoor kunt zien dat gedrag dat in lijn is met je doel effect heeft. Bij afvallen heb je geduld nodig. Je bent niet van de een op de andere dag 10 kg afgevallen. Ook kan je op de weegschaal wisselende gewichten zien. Het is echter normaal dat je gewicht fluctueert, bijvoorbeeld per dagdeel, als je gegeten hebt en als je meer vocht vasthoudt. Sommige mensen worden hier gedemotiveerd van. Met een weegschaal met lichaamsanalyse krijg je meer inzicht in je progressie. Door de lichaamsanalyse zie je hoeveel vocht je vasthoudt, hoeveel je vetpercentage is en hoeveel spiermassa je hebt. Zo heb je beter inzicht in je prestaties, dan als je alleen een gewicht op de weegschaal ziet.

Daarnaast is het belangrijk dat je intrinsiek gemotiveerd bent om af te vallen. Dit houdt in dat je gemotiveerd bent vanuit jezelf in plaats van dat je voor iemand anders wilt afvallen of vanwege een beloning wilt afvallen.

Geef een antwoord